- Duidelijkheid: elke les behandelt één spellingmoeilijkheid.
- Spelling in context: de leerlingen lezen of beluisteren een verhaal of een lied. De woord- en tekstkenmerken van het verhaal zijn in overeenstemming met de vernieuwde AVI-niveaus.
- Overzichtelijke onthoudkaders met eenvoudige pictogrammen.
- Bovenaan de bladzijde kunnen leerlingen de verbetering van hun fout geschreven woorden noteren.
- Geleidelijke stijging van moeilijkheidsgraad: op deze bladzijde maken leerlingen oefeningen op kopiërend niveau.
- In het tweede leerjaar schrijven de leerlingen op een dubbele antwoordlijn.
onthoudstrategie
regelstrategie
hoorstrategie
Transparante en
aantrekkelijke
leerwerkboeken
aantrekkelijke
leerwerkboeken
- Differentiatie: leerlingen die nog verlengde instructie nodig hebben, worden intens begeleid. Andere leerlingen gaan zelfstandig aan de slag.
- Werken met woordkaarten: leerlingen flitsen de woorden. Ideaal materiaal om ook te werken aan woordenschat.
- Elke les heeft een zelftoets.
- Werken aan spellingbewustzijn: leerlingen schatten in of ze woorden juist kunnen spellen.
- Leerlingen worden zich bewust van hun eigen spellingvaardigheid.
Uit: Iedereen spelt 4
Materialenkoffer woordkaarten
- Verschillende soorten dictees: woord-, kern- en zinnendictees.
- Stijgende moeilijkheidsgraad: transfer naar vrije schrijfoefeningen.
- Coöperatief leren met spelkaarten: via een spel dicteren leerlingen woorden aan elkaar.
- Verschillende spelen komen aan bod: ganzenbord, bingo, kleurplaat, ladderspel …
Uit: Iedereen spelt 3
Materialenkoffer
spelkaarten